Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Саветы дэфектолага

Парады дэфектолага

Як дапамагчы дзіцяці пераадолець парушэнні звукопроизношения?

Што значаць, і што могуць даць (гэтыя) некалькі гадзін правільнай гаворкі сярод цэлых сутак няправільнага размовы! Буду ўвесь час, пастаянна сачыць за сабой .... ператвораныя жыццё ў суцэльны ўрок! Такім шляхам я развучыўся гаварыць няправільна.
К. Станіслаўскі.


Аналізуючы словы гэтага вялікага чалавека, у першую чаргу падумайце пра сваё дзіця. Што значыць правільная, пісьменная гаворка для яго. Асабліва цяпер на першых прыступках навучання. Калі закладваецца падмурак, на які будуць надбудоўваецца веды і ўменні.
Гаворка - гэта свайго роду адна з складнікаў асобы чалавека. Зносіны людзей ажыццяўляецца з дапамогай гаворкі. Чалавек успрымае прадметы дваяк - непасрэдна з дапамогай органаў пачуццяў (напрыклад, сігналам служыць пах ежы) і праз слова (напрыклад, слова «горача» прымушае адшмаргнуць руку ад агню або гарачага праса). Дзякуючы прамовы мы можам ўспрымаць рэчаіснасць.
Але гаворка - гэта не толькі працэс маўлення, вымаўлення гукаў. Адрозніваюць гаворка знешнюю і ўнутраную. Знешняя ўключае ў сябе вусную і пісьмовую. Вусная размова служыць галоўным чынам мэтам зносін, таму будуецца так, каб быць зразумелай слухачам.
Калі - дзіцяці праблемы з гаворкай, у яго дрэннае гукавымаўленне - вы абавязкова павінны звярнуцца да лагапеда. Сумесна з ім высветліць выгляд маўленчага парушэння, прычыны яго ўзнікнення. І правільна спланаваць працу па ліквідацыі дэфектаў гаворкі.
Многія віды маўленчых парушэнняў звязаныя з арганічным паражэннем ЦНС, і іх дыягностыка і лячэнне магчымыя толькі сумеснымі намаганнямі лагапеда, лекара-неўрапатолага, і псіханеўралогія. Пры адсутнасці своечасовай дапамогі з боку педагогаў, медыкаў, бацькоў у большасці дзяцей маўленчыя праблемы ўскладняюцца парушэннямі псіхічнай дзейнасці. Магчымыя агрэсіўнасць, празмерная расторможенность, адставанне псіхічнага развіцця. Разам з гэтым у большасці дзяцей, якія маюць маўленчыя парушэнні, падвышаная истощаемость, назіраецца дэфіцыт увагі, памяці, зніжана працаздольнасць.
У некаторых выпадках маўленчыя парушэнні спалучаюцца з рухальным турботай, падвышанай эмацыйнай узбудлівасцю. І заняткі лагапеда эфектыўныя толькі тады, калі дзіця атрымае спецыяльнае лячэнне. Адным з такіх парушэнняў з'яўляецца заіканне, прычынай якога з'яўляецца псіхічная траўма або саслабленае саматычнае здароўе дзіцяці. Без медыкаментознага лячэння дзіцяці не дапамагчы.
Часам дрэннае звукопроизношение звязана з млявасцю цягліц мовы, вуснаў, ніжняй сківіцы. У гэтым выпадку вялікую ролю ў карэкцыі гуляюць артыкуляцыйныя практыкаванні. Усе мы для падтрымання ў форме свайго цела робім гімнастыку. І гэта свайго роду
гімнастыка для органаў артыкуляцыі. Мэтай артыкуляцыйнай гімнастыкі з'яўляецца выпрацоўка правільных рухаў органаў артыкуляцыі, неабходных для правільнага звукопроизношения.
Практыкаванняў вельмі шмат, але для асобных гукаў існуюць спецыфічныя практыкаванні. Выконваць іх трэба 2 разы на дзень па 10-12 секунд, 8-10 разоў, седзячы перад люстэркам. Усе практыкаванні падбіраюцца, і заносіцца ў лагапедычнай сшытак на першым занятку.
напрыклад:
1. Статычныя практыкаванні «лапатачка», «кубачак», «іголачка», «горка», «люлечка», і г.д.
2. Дынамічныя практыкаванні «гадзінічкі,« арэлі, «футбол», «пачысцім зубкі», «шпулька», «гармонік», «маляр», «конік» і г.д.
3. Практыкаванні для вуснаў «ўсмешка», «хабаток», «агароджу», «абаранак» і да т.п.
Вельмі важна выпрацоўваць правільную паветраную брую, фарміраваць правільны ўдых і выдых.
напрыклад:
- Пры вымаўленні гуку «з» калі паднесці далонь да рота, можна адчуць халодную струмень паветра.
- Пры вымаўленні гуку «ш» бруя паветра больш мяккая і цёплая.
Для дзяцей з маўленчай паталогіяй характэрна парушэнне агульнай і дробнай маторыкі. Таму вельмі эфектыўным ў карэкцыі будзе масаж.
Калі артыкуляцыйныя мышцы напружаныя, рэкамендуецца заспакаяльны, расслабляльны масаж асобы, мовы. І наадварот, калі мышцы расслабленыя, млявыя, адрузлай рэкамендуецца танізавальны масаж.
Рэкамендуюцца практыкаванні на развіццё дробнай маторыкі (рух пальцаў): перабіранне дробных прадметаў, складанне з іх слоў, літар, узораў, розныя мазаікі, лато, маляванне і да т.п.
Паралельна са звукопроизношением ў дзіцяці можа быць парушаны граматычны лад гаворкі, то ёсць няправільнае выкарыстанне колькасці, склону, часовых паняццяў, пры пабудове выказванні. Можа быць абмежаваны да ўзроўню бытавога слоўнікавы запас. Можа быць парушаны фанетычны слых, але гэта не значыць, што ў дзіцяці праблемы са слыхам (фізічным.). Дзіця не чуе (не адрознівае) падобныя па вымаўленню, па гукавым складзе гукі. Не чуе іх у шэрагу іншых гукаў.
Неабходна ўвесь час памятаць, што толькі цікавыя заняткі, пададзеныя ў выглядзе гульні, будуць эфектыўныя.
Напрыклад: па дарозе дадому можна пагуляць у гульню «хто прыдумае больш».
Прапануецца прыдумляць словы на зададзены гук, які стаіць у пачатку, сярэдзіне або канцы слова. Ці вы задаяце слова, а дзіця вызначае наяўнасць і месца гуку ў гэтым слове.
Важна навучыць дзіця чуць гукі. Досвед працы многіх лагапедаў паказаў, што менавіта парушэнне фанематычнага слыху адлюстроўваецца затым на пісьме навучэнца.

Засвойваючы родная мова, дзіця засвойвае не адны толькі словы ... але і бясконцае мноства паняццяў, поглядаў на прадметы, мноства думак, пачуццяў, мастацкіх вобразаў, логіку і філасофію мовы і засвойвае лёгка і хутка, у два - тры гады столькі, што і палавіны таго не зможа засвоіць у 20 гадоў руплівага і метадычнага вучэнні. Такі гэты вялікі народны педагог - роднае слова.
К. Д. Ушынскага.
Паважаныя бацькі! Памятаеце, што развіваць гаворка дзіцяці можна і трэба пастаянна. Вы вядзеце дзіцяці ў школу і са школы, па дарозе старайцеся ўвесь час што-небудзь расказваць звяртайце яго ўвагу на навакольныя прадметы, аб'екты, з'явы.
Бацькі, памятаеце, што чым больш багатым і правільней гаворка дзіцяці, тым лягчэй яму выказваць свае думкі, тым лепш яго ўзаемадзеянне з аднагодкамі і дарослымі, яго паводзіны і магчымасці пазнання свету. Такім чынам, гарманічна развіваецца асобу вашага дзіцяці.

Раздзелы сайта